tisdag 22 juli 2008

Skrattkramp och ryggont

Min plan för hur jag skulle nästla mej in på Åsele marknade på tredje dagen blev en succé. Jag pratade med fiskhandlaren från Norrbottens rökeri (han från Åsele vintermarknad om ni minns) och fick lov att sälja ost och mese från hans plats och kyldisk. När jag kom dit visade det sig att min egen kyldisk rymndes brevid. Se så vit och fin den är framför den stora blå fiskdisken!Men att stå brevid Tobias krävde sitt offer. Jag fick skrattkramp i kinderna redan efter en timme, glömnde bort att hitta kunderna då jag istället stod och blev underhållen av hans munläder som pladdrade på mera än värsta Göteborgarknallarna. Ändå kommer han från det "tystlåtna" Norrbotten! Jag fick dock vila öronen lite när han tog paus och gick iväg en sväng. Då sålde jag rökt regnbågsforell och getost för fulla muggar. Fast Åseleborna är bortskämnda -inte förrän jag på måndagen började "sista marknadsdags -rean" på färskosten så sålde jag slut på ostarna jag hade med mej. Då var det ändå mycket folk alla dagarna. Nåja lite klirr i kassan blev det ändå.

Till natten fick jag plats i ett tält. Inga problem tänkte jag - sovit i tält har jag ju gjort hela min uppväxt. Att jag blivit gammal och stel och numera bor så lugnt att minsta bil eller efterdansensång utanför tältduken får mej att spetsa öronen hade jag glömnt bort. Skönt då att det ingick bastu i simhallen morgonen efter campingen. Där satt jag en timme och njöt av värmen och yogastretjsade. När jag äntligen låg i min egen säng "tvingade" jag min man att massera min stackars rygg.

Nu på morgonen kunde jag dessutom återuppta min sommartadition att gå en sväng över gården och plocka örterna till morgontheét. Denna kanna innehåller renfana, älgörtsblommor, svartvinbärsblad, spansk körvel och isop.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! Du tycks inte ha en tråkig sekund!
Jo,jo!Det är så jag gör - går och handlar en timme före stängningsdags - då får man grejer för halva priset!;))! Vad gör man inte för att få fattiga pensionen att räcka till mycke...;)
Jättetrevlig läsning!
moi, Anja

Torparfrun sa...

...och ska jag vara riktigt ärlig så tillhör jag också den snåla publiken som provsmakar allt men sen när det kommer till att betala tycker jag ofta att det är för dyrt. Men nu har jag börjat uppskatta goda närproducerade varor så när det handlar om kollegers mat och fint hantverk köpt av konstnären så kan jag nog öppna upp min börs ganska mycket.

Hannele på Hisingen sa...

Min far plockar mycket egna örter till te, spännade. Sist kom jag till fiskbilen, när de redan hade stängt, inför helgen, det blev mycket makrill på köpet :)

Torparfrun sa...

Jo det är så med fiskhandlarna - fisken håller inte så länge... min getost däremot blir bara godare med åren ;-)

Torparfrun sa...

Den lagrade osten menade jag - färskosten har inte alls samma hållbarhet - osaltad och vasslerik som den är.

Anonym sa...

Vassle använder jag till brödbak.