lördag 19 juli 2008

Att segla på Härnösands torg

Idag lördag, mitt under Härnösands stadsfest, for jag ner till Härnösand för att stå på torget med min getost och mese. Strålande solsken och frisk havsdoftande vind gjorde att det kändes som att hissa segel när jag reste mitt fladdrande vita presseningsvindskydd.
Strålade gjorde även de sommarklädda människorna som vandrade över torget. Många kom fram spontant och var nyfikna (Halleluja i Övik fick jag kämpa mej till och truga varenda provsmakare). Jag sålde mycket av alla sorters getostar (färsk, lagrad och vällagrad) samt en del getmese och myket av Röåns tunnbröd.
Innan jag for hem passade jag på att hälsa på min gode vän (och en gång blivande örtakollega innan jag sadlade om till getter istället) Örtmona. Hennes örtagård har nu vuxit till sig och blivit riktigt proffsig. Första gången jag var där så var det "bara" en överambitiös trädgård med många krydd- och läkeörter (fast redan då fanns målet mot vad det har blivit idag). Titta gärna in på hennes hemsida och/eller gör henne glad med ett besök.
Under resan hem utarbetade jag en plan på hur jag skulle kunna nästla mej in på Åsele marknad i helgen också. Kom dit och sök reda på mej eller läs rapporen här denare om hur det gick.

Inga kommentarer: