måndag 17 mars 2008

Torparfrun på Åsele vintermarknad

På fredagen hade jag packat kyldisken full med ost och mese och for till Åsele vintermarknad. Där ställde jag upp mitt torgtält vid konsum. Det var snöigt och plusgrader. Riktigt ruggigt väder om man ska stå på samma ställe en hel dag. Marknaden började klockan 12 och för en gångs skull så var jag där i så god tid att jag hann gå runt och hälsa på de andra knallarna innan marknaden började. Jag gick ett varv och konstaterade att det var två andra getgårdar där. En intressant dam med egenhändigt gjorda örtthéer och salvor hittade jag också. Det var ju sånt jag hade tänkt göra innan getterna hoppade in i bilden. Det dåliga vädret bidrog nog till att fredagen blev en rätt lugn dag.

Jag hade ju fått tag på ett boende en bit bort och gruvade mej lite för en ensam kväll efterssom det bara var jag som var inbokad där. På slutet av marknadsdagen köpte jag en suovastallrik och strövade ätande iväg. Hittade då förrätten och stannade och provsmakad saftigt god rökt regnbåge från Norrbotten. Killen som sålde fisken klagade då på att det inte fanns något ledigt boende i hela Åsele. Jag nappade direkt och sa att jag hade hittat ett ställe där det fanns flera rum. Så blev då det så att jag fick sällskap av en fiskhandlare när jag for till vandrarhemmet i en fd skola i Gafsele. Trevligt!..och det var skolan också. Titta bara på skylten till min lyxsvit som var det enda rum som hade en toalett. Vi åt, jag duschade och sen tittade vi på "Så ska det låta" och en annan film som hade så mycket aktion att jag började gäspa och undra om inte handlingen skulle gå framåt snart.

Lördagen bjöd på mulet och blött väder. Ute på någon sjö satt det ett gäng fiskare och försökte få upp största fisken i Åselenappet. Det var så lugnt på marknade att jag hann göra av med en del pengar själv. Jag köpte telefoner av grabbarna brevid mej, billiga fina ekologiska byxor till barnen, filtsulor, saltsill och rökt fisk till påsken mm. Lördagkvällen firades med getost på pepparkaka till melodifestivalen och sedan satt jag och fiskhandlaren i samtal om hur våra företag fungerade. Härligt att långdiskutera med en kollega!

Söndagsmorgonens väckningssignal kom som en befrielse från mardrömmen där jag just blivit bestulen på bil med kyldisk, all ost och hela kassan i. Dessutom bjöd morgonen på strålande solsken och centimetertjock rimfrost på träden. Oj vad jag saknade kameran som jag glömt hemma! Denna sista dag var jag riktigt taggad och på bra humör pga solen. Hundar med rosett traskade runt med stolta mattar och hussar efter att hundutställningen slutat. Försäljningen, som brukar vara rätt dålig på söndagar efter flera dagars marknad, gick lysande. Min kollega hade dock inte samma flyt och tvingades rea bort den sista fisken till förlustpris för att slippa ta hem och kasta den. Han fick god hjälp av smågrabbar från Åsele som fick sälja kassar och ta halva förtjänsten själva.

Jag sålde ost ända till den sista timmen när jag sist av knallarna på min gata snabbt packade ihop och tog coola bussen hem till Meåfors dit mina föräldrar anlände samtidigt som jag för påskledighet. När jag packat upp kylvarorna kunde jag sätta mej vid ett livligt middagsbord med fem barn och fyra vuxna. Tillbaka till livet på getgården; efter tre intenstiva försäljningsdagar känner jag mej nästan lite bakis när jag ska försöka komma igång med jobbet hemma igen. Idag har jag latexfogat för att snart kunna måla första varvet i nya mesekokrummet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Va kul att läsa om en marknad ur knallens synvinkel;) Det låter som om du gjorde en god förtjänst? och vem gillar inte getost!!
Raggade upp en karl också och drog iväg med till vandrarhemmet, hehe. Inte illa att fiska en äkta fiskare;)

Torparfrun sa...

Han var inte fiskare utan fiskrökare. Jo du kan ju gissa vilken vass kommentar jag fick av min man när jag berättade...
Förtjnsten hade nog varit god om det hade varit flera på marknaden men det var lite glest mellan kunderna och dessutom en helg mittemellan löningarna.