tisdag 29 juli 2008

Getternas arbetsdag och min

Getternas arbetsdag börjar med trängsel och köande till mjölkning. Just denna knottiga morgon var de nog ganska nöjda med att trycka sig tätt intill en kollega för att skydda sig för flygbitarna.
När solen börjar lysa kan man lägga sig till ro. Ibland måste jag banka med käppen i väggen för att de ska vakna och komma in när det blir deras tur.
Inne på mjölkning. Här får man gott korn och kan pussa sin skötare i örat eller busa och rycka av henne huvudduken.
Försök själva att ta en närbild på en nyfiken get!
På slutet blir det så mycket plats att man kan sträcka ut sig rejält.
Efter mjölkningen kommer den mera aktivare delen av arbetsdagen. Nu gäller det att äta så mycket som möjligt och tillverka mjölk. Just denna dag stod det också avskogning på schemat.
För mej som gårdsmejerist så slipper jag mjölkningen när min man är hemma och frisk. I sommar har jag varje dag antingen ystat ost och kokat mese eller varit på marknad för att sälja den. En solhälsning som morgongymnastik på Junsele marknad är ett bra sätt att komma igång på.
Här har godisförsäljaren brevid mej tagit kort på mej och mina kunder. Se vilken söt kyldisk jag har och spana in den charmiga gula bänken som får följa med överallt.
En sen kväll på väg hem från arbetet lyser denna squasch-blomma mot mej. Denna enda planta ger mej två stora zuccinis i veckan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Måste vara coolt att vara get med så många kollegor.
Den gula ger rätt "attityd" (?!;))åt ditt image!
Nu, när ordet "attityd" dyker upp lite här och var - själv är jag inte riktigt säker på vad det betyder i sammanhanget - satsar ändå¨på detta trendord.
Nåja. Upptagen kvinna är du mitt i smöret!.

Signalera och jag skickar fröer till porslinsanemonen om Torparfrun har tid med töcket!

mvh, anja

Anonym sa...

Riktigt roligt att få följa arbetet på en getfarm! Skogsfrun skulle inte vilja slippa* mjölkningen utan ägna sig åt det med liv och lust. mjölk(ning) är livet;)
ps. marknaden hölls här hemmavid i Sunnanå Mellerud i Dalsland