lördag 17 januari 2009

På ystningskurs med Michel Lepage

Michel är rådgivare till gårdsmejerister i hela europa. Han föreläste på franska men Gert Andersson från Raftsjöhöjdens getgård tolkade simultant. Vi kursare var från början lite förvirrade vem vi skulle titta på och såg ut som om vi var på tennismatch.Det var mycket ingående om mjölkens och ostens biokemi och hur ost blir till och hur den mognar. Vi lärde oss hur vi med ystningens mikrobiologi skulle styra så det blev en sån ost som vi önskade.
Det var även praktiska moment i kursmejeriet på Rösta i Ås. Här berättar Michel om hur ostkornen drar ihop sig när mjölksyrabakterierna bildar syra och hur man med värme och rörning kan hjälpa dem på traven.
Här formas en mild blåmögelost, Gert övervakar och Synnöve hjälper till för att få in den rätta känslan i fingrarna.

Detta var en mycket givande och inspirerande kurs. Nu förstår jag varför mina ostar blir som de blir och har större möjlighet att styra så alla blir lika goda. Kul var också att min lagrade getost med grönmögel var så uppskattad när jag skickade runt en ost attt smaka och lukta på.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant... Och Synneve var med också. Världen är bra liten ibland. Har själv varit på kurs med henne, men då handlade det om affärsplan och hon avundades oss att vi fortfarande var så pass unga att vi kunde få start stöd. ;)

Anonym sa...

Så himla roligt att få en kommentar från dig!
Hade dig länge som en av mina favoritlänkar, och nu förstår jag varför jag tyckte ibland att det var glest med respons.
Det är ju så i Livet att jobbet kan ta så mycket tid att det inte finns så mycket ork till annat!
Roligt att du hör av dig - det uppskattar jag hemskt mycket!
Dina inlägg skiljer sig ifrån oss alla andra vilket jag tycker är roligt! Din bransch är olik min vilket gör det hela så tillt

mvh, Anja

Anonym sa...

Hej, jag ville bara lämna en kommentar ifrån Irland, där jag sitter nu och kollar in mina favorita svenska bloggar.
Jag gillar att läsa din blogg och se på bilderna.
Jag tycker att det är så förundransvärt att ditt dagliga liv handlar om getter och getost någonstans i Norra Sverige och att jag kan sitta hos mig på Irland och läsa om det!
Tyvärr har jag inte börjat blogga själv än, men återkommer om jag gör det...
Lycka till med getterna och med osten,
må så bra
liz o connor