fredag 9 januari 2009

Motionera getter

Nu när djupsnön lagt sig går inte getterna omkring i sin stora hage längre. När det blev en lugn stund och bra väder tog Jack och jag med dem på en promenad. Glada skuttade getterna efter mej med en vallhund som höll koll på eventuella eftersläntrare.
Vi svängde av upp i skogen längs ett traktorspår.Ojdå, möte på detta smala spår (Det är Ubbe som kommer hem med lite nyhuggen ved). Men visst gick det att krånla sig förbi i djupsnön men det krävdes att jag drog med den första geten för att de skulle förstå.

Framme! Här låg det tallkvistar på backen efter Ubbes gallring. Godis för getter. Jack vaktar så ingen smiter iväg hem igen, hans öron sticker fram bakom snön längst bak.

Härligt var det att stå där och höra hur getterna mumsade och faktiskt så hittade en liten solstråle fram till mej mellan träden.

8 kommentarer:

mossfolk sa...

För en sådan som mig känns det här alldeles exotiskt och nästan hur häftigt som helst :)

Anonym sa...

Vadå blivit pappa??
Nina

Anonym sa...

Coolt, lite action i getvärlden

Anonym sa...

Sjukt coolt. Du får hur många getter som helst att följa efter dig och en hund som håller koll på dem.. Jag gapar av beundran.

Elisabet. sa...

Och jag bara älskar såna här bilder och blogginlägg!

Torparfrun sa...

Och det är härligt kul att kunna gå ut med hela djurfamiljen på promenad :-)

Anonym sa...

Underbara bilder! Utan Jack hade det väl inte gått? Hade getterna vägrat lämna gården eller hade de farit iväg hur som helst? Visserligen vet jag att de är klokare än hundar och inte särskilt hungriga...det finns ju inte mycket att äta i naturen nu heller. Hm...skulle nog skaffat getter istället för får den där gången för längesen;)

Torparfrun sa...

Jo, Skogsfrun, det är mycket enklare med Jack. Utan hund så får man dressera getterna istället - och det går ju de lär sig fort, speciellt hyss!! Med en kornhink går det att muta de flesta getterna tills de ser något godare... ett äppelträd eller nåt :-(
Med Jack har jag någon som orkar springa efter och hålla koll på de olydiga :-)