tisdag 27 januari 2009

Bilder från veckan

Det kom ny snö på vår hårda skare som bildades efter senaste blidan. Jag passade på och gjorde ett nytt skidspår till andra änden av byn.
Mina döttrar har börjat på ridskolan. En stolt mor konstaterar att Saga, 7 år, har en snygg sits och riktigt bra koll på hästen på sin första lektion. Även yngstingen, 4 år, satt säkert på hästryggen även om jag inte vågade släppa tygeln.
Vi fick njuta av Ulrika Bodéns sång på årets första marknadsdag i Ramsele under invigningen av "Medvind västra". Extra roligt var att hon sjöng riktigt många getsånger från Ramseletrakten, fast Saga tyckte det var synd att den kaxiga bocken som stångade björnen blev riven...
När jag kom hem till byn igår missade jag att kolla tiden och körde på för fort för att hinna stanna när jag mötte skoltaxin. På vår väg kan man inte mötas på annat än mötesplatserna så enda alternativet var att ta i diket.
När jag väntade på att min man, på sin födelsedag, skulle komma med traktorn så mätte jag att vägbanan mellan drivorna inte ens var 4 meter. Surt nog så kunde jag gräva fram minst 40 cm väg under snödrivan på andra sidan medan min sida förstås var plogad över kanten.Nåja, ingen blev skadad och bilen klarade sig bra tack vare det fluffiga snötäcket.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Roligt med lilltösa, då blir det väl D-ponny på gården inom en snar framtid;) Fjordhästen passar väl bra däruppe? Viktbärande allround med bra gångarter.
Ja kära du, ibland får man offra sig;) och lämna företräde.

Anonym sa...

Selat å klart!! Vad tror du?

mossfolk sa...

Kul med ridskola, kanske blir det häst hemma så småningom.
Och smidigt att maken kunde komma med traktorn!

Torparfrun sa...

Skogsfrun: Nja, jag har sagt att det inte blir någon häst på gården förrän hon kan ta hand om den själv. En häst kräver mera tid än jag har över. Fjordhästar har jag aldrig varit särskilt förtjust i fast får vi tag på en som både är trevlg att rida och går att använda skogen så...Det får bli minst två hästar då.
Mossfolk: Jo vi brukar rycka ut med traktorn nu och då och just den här gången visste jag att den var uppvärmd av snöskottningen tidigare på dagen.