onsdag 6 augusti 2008

En liten urladdning från en förbannad Torparfru

När jag blir avvisad blir jag lätt förbannad. Jag fick nyss beskedet att jag inte får komma till en marknad dels för att det var fullt men också "vi har redan tillräckligt med getost". Vaddå - tror de att alla getostar är lika? Varför får inte jag chansen att sälja mina ostar i mitt eget län (och få in pengar så företaget kan överleva)?

Ingen annan brukar ha lika vällagrad getost som jag. Å andra sidan gör jag inte ostar inlagda i olja och kryddor, eller små vackra dessertostar. Kommer det kunder och frågar efter dem så berättar jag vilka goda ostar jag har men om det inte duger så skickar jag dem gärna till någon av mina kolleger.

Ja jag vägrar att kalla dem för konkurrenter så länge vi alla säljer allt vi producerar. Marknaden kan ju inte vara mättad då. Dessutom är det ju så många som aldrig får chansen att köpa getost. De vet inte ens att de vill ha den ännu. Varför får jag då inte visa upp mej på en av de största marknaderna i min närhet.

Jag producerar min getost själv, tar dessutom hand om djuren och producerar deras foder med hjälp av min man. Getterna ger mjölk varje dag, jag måste ta hand om den minst var tredje dag för att inte behöva spilla ut den. Jag har inte tid att resa land och rike runt för att hitta marknader att sälja den på. Jag vill passa på när marknaden är nära!

Varför är fyra getostproducenter för mycket när man brukar hitta godisremmar var 20:de meter på en stor marknad? Vem har sagt att alla behöver så mycket kläder att de kan fylla upp en stor del av marknadsplatserna? Vart ska alla vi som producerar och säljer själva kunna hitta kunder om inte på våra marknader? Kan någon ge mej en bra lösning?

Nu behöver jag en bild som lugnar ner mej lite.

Så - allt framme, klart att tillsätta mjölksyrakultur och sedan löpsätta mjölken. Efter det en halvtimmes rast innan osten ska brytas, röras och formas och mesekoket ska sättas igång. Inget annat att koncentrera mej på de närmsta tre timmarna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fyj vad jobbigt att bli utsatt för kokurrensbegränsning som inte är välgrundad eller motiverad av vettiga argument.
Jag som inte kan branchen undrar naivt om det "får gå till på det sättet"?
Har du ingenstans du kan överklaga sådant beslut? Naturligtvis måste kunna sälja dina produkter via de kanaler som står till ditt förfogande - allt annat måste vara fel. Det råder fri konkurrens i detta land - MÅSTE du respektera sådant beslut? Gå dit med dina produkter plus ett ilsket protestplakat ;))!

mvh, Anja

Anonym sa...

Håller med Anja! Jag blir förbannad och besviken på hur det får gå till.
Kram Viki

Torparfrun sa...

Fast jag var sent ute med anmälan och de hade redan kö på platserna som eventuellt får återbud. Den som ordnar en marknad kan styra och ställa efter eget behag - precis som en galleriaägare kan välja vilka som ska få hyra av dem. Inte sagt att jag skulle tycka det är en rättvis ordning heller...