onsdag 6 augusti 2008

Dramatik i Meåfors

Igår när jag tittade ut genom fönstret i mejeriet såg jag hur det vällde upp rök från ön i älven.Min första tanke gick till grannen som brukar var ute i en båt och fiska - "Det är väl inte hans båtmotor som brinner!" Han svarade dock tryggt i telefonen men hade just iaktagit samma sak som jag från sitt hus. Han berättade för mej att han sett en lägereld på ön i natt. Det var antagligen någon av kräftfiskarna efterssom älven fyllts av kräftburar denna helgen.

Jag funderade lite på om naturen skulle få ha sin gång så vi fick ett brandfält för djur och växter som behöver sånt. Det kunde ju inte bli frågan om mer än en ytterst begränsad skogsbrand på den lilla ön. Grannen tog dock båten ut för att kolla att ingen i nöd var kvar på ön.

Vi överlämnade beslutet till brandkåren och efter en timme kom tre gubbar i båt.Jag och grannen satt på första parkett i kohagen. Detta var det mest spännande som hänt i Meåfors på länge. Korna och vår Herefordtjur var dock inte speciellt intresserade av skådespelet.Deltidsbrandkåren var där och släckte ca tre timmar. Undrar vem som står för notan? Lägereldsfolket lär väl knappast anmäla sig som finansiärer för vår aktionteater. Publiken hade utökats till tre pojkar på andra sidan älven och två vuxna i båt, en fyrhjuling som försökte ta sig in i vår hage på ett annat ställe och så ytterligare två vänner som kom ner till oss. Vi satt dock inte kvar hela föreställningen - den var lite enahanda och ljudet nådde inte helt bra fram.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken tur i oturen* att branden skedde på en ö! Egentligen är det konstigt att det inte händer fler skogsbränder än vad det gör när många tänder sina brasor i naturen hur torrt och olämpligt det än är.

Angående ditt senare inlägg tycker jag inte du skulle nöjt dig med avslag. Hoppas du öppnade näbben som i inlägget annars skriv det i en insändare i lokaltidningen.

Torparfrun sa...

Jag sa väl något kort som visade mitt missnöje men när jag skrivit inlägget så skickade jag länken till marknadens mailadress.
Ubbe tyckte också jag skulle skicka en insändare till tidningen men riktigt så i krig vill jag inte gå än.