torsdag 17 juli 2008

Julibilder och tankar

Trots ett bedrövligt höskördsväder med regn mest varannan dag så har vi lyckats klämma in en och annan baddag med ungarna:

Jack han jobbar på med att valla upp och ner getterna från betet. För att göra det lite knepigare så flyttar vi hagen var tredje dag då getterna förvirrat springer runt och letar den nya ingången för att slippa hunden. Jack går bra att styra bara man lyckas undvika att han stressar upp sig.


Men bocken som inte har någon arbetsuppgift denna tid på året tar det mest lugnt.

Själv åker jag från den ena marknaden till den andra mellan ystningsdagarna då jag gör ost och kokar getmese. Här nedan är mina medtrafikanter på väg till Nätra marknad vid höga kusten. Många människor pratar jag med men hinner också umgås lite med gamla vänner när jag får tillfälle att övernatta hos dem. Sist sov jag hos min gode vän "Gurkeva" som odlar ekologiska gurkor och tomater mm. Har jag tur hamnar jag brevid någon intressant knalle. I Junsele diskuterade vi bl.a. örtmedicin, kemi-fysiken kring mesekoket, yoga och konsten att flyga. Jag har dessutom fått en afrikansk storasyster som har godisfabrik i Långviksmon - numera familjeföretagare men när hon hade den i Zimbabwe så hade de 1000 anställda! Hon övernattade med sin familj hos óss och vi fick många roliga historier om förvecklingar som kan uppstå när man tror att man förstår men inte riktigt greppat allt i det nya språket.

Pappa har varit hos oss sen midsommar och fixat till många halvfärdiga projekt. Fantastiskt vad mycket mera man hinner med när det finns en extra arbetsför person på gården! Här prövar getterna hållbarheten på den nya saltstenshållaren.

Men i måndags tog vi farväl när våra småflickor for iväg med morfar till sommarparadiset "Vålö" - mina föräldrars sommarstuga i finska skärgården. Där ska de vara i flera veckor med moster, morfar, mormor och småkusiner(sysslingar). De verkar ha det riktig bra för de hinner inte prata med sina längtande föräldrar när vi ringer!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! Du tycks ha fullt upp - och uppriktigt sagt -så här oss emellan - visst är det även SKÖNT att få vara liiiite barnledig?
Nu hinner du ju prata en massa med folk som du kanske inte hinner annars;))!
Bocken ser ut som vilken charmör som helst!

Hyvää viikonjatkoa! Moi, Anja

Torparfrun sa...

Jo det är skönt att maniskt få jobba på med allt utan att stanna upp och fundera på om barnen har fått mat eller hitta på något så de inte fastnar framför TV:n men ärligt talat så behöver vi våra barn som ser till att vi kommer i säng och får mat i oss själva. (oj vad lång mening). Fast en och annan sen kväll med vänner kan man ju nu klämma in utan dåligt samvete.

Anita sa...

En fortsatt skön sommar Torparfrun!

Anonym sa...

Torparfrun! Jag skall inte ta ifrån dig längtan efter barnen utan försökte bara ingjuta lite mod...;))!


mvh, Anja

Torparfrun sa...

Jodå Anja, jag erkänner. Det är skönt med lite tid för sig själv också.

Torparfrun sa...

Detsamma Smulan!...om vi nu får någon riktig sommar.

Anonym sa...

Mitt i livet, och vilket liv? Det kryllar i buskar och snår och plaskas i vatten och mesas och ystas. Djur överallt. Skogsfrua och Ludde skulle stortrivas hos er och skulle kanske kunna vara till hjälp också men undrar just hur Jack skulle reagera;))

Torparfrun sa...

Skosfrun: Du är så välkommen så. Ludde är så liten så varken Jack eller den gamla settern skulle se honom som ett hot. Fast risken är ju att de skulle lära ut sina olater...;-)