tisdag 19 februari 2008

Semester eller byte av arbetsplats?

Jag har varit på en tur söderut i en vecka med mina två flickor. En del av äventyret var att åka buss och tåg.

Flickorna var fascinerade och uppspelat över allt möjligt under resan. Utsikten, stoppknappen, chauffören, passagerarna.

Fast varför far man söderut när det är så vackert vinterväder hemma?



Redan nere vid Sundvall började snötäcket svika men där fanns som vanligt pampiga fabriksmoln.







På tågstationen hittade barnen den här roliga draken att leka på.

Mormor hämtade oss på T-centralen och sedan for vi till Sollentuna där vi gjorde middag och väntade på att morfar skulle komma hem.
Nästa dag for vi på en tvådagarsutflykt med lånad bil till Vinön.
Vi tog vägen över Mälaren och både jag och flickorna tycker det är spännande när vägen går över en stor sjö. Strålande vintersol gjorde resan till en njutning.
I Hampetorp fick vi vänta på färjan. Då kastades sten i vattnet och barnen fäktades med vassstrån.
Ute på Vinön sysslade vi med lite avkopplade stängningsarbete. Johan och Åsa hade utökat sin fårhage och vi skruvade i isolatorer och drog ny tråd. Vacker arbetsplats!












Men lille Axel var ändå sötast.
...och jag måste lära mej hur man fixar till en snyggare layout på den här bloggen. Jag får inte texten och bilderna dit jag vill. Nu är jag less på det därför får ni bara veta att vi for tillbaka till Sollentuna över Hjälmarebro. Fredagen lekte flickorna på junibacken, lördagen promenerade vi omkring i gamla stan på en barnguidevisning och på söndagen hoppades det bungihopp på Stinsens köpcenter. Bilderna får ni vara utan...men roligt hade vi.
Jag hann dessutom med en häftig pubspelning med Janis band, fantastiska musiker!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt med en "liten" utflykt. Fast som sagt hur kan man bara lämna ett sånt fint vinterlandskap??

Vinön...måste fråga...är det Vinön som ligger i Hjälmaren. Isåfall har jag bekanta som har stuga där..en f.d bostad

Anonym sa...

Ja det är Vinön i Hjälmaren, min kompis Johan är fiskare och fårfarmare där.

Anonym sa...

Men då...den här ön kan inte vara så stor. Då känner säkert mina bekanta din kompis. Du kanske rentutav har träffat dom...dom heter Lena och Bertil