lördag 9 februari 2008

Hundar i farten

Förra helgen hade jag en dator men jag valde att vara ute med hundarna istället. När jag sen skulle skrva om det så var datorn paj... Som tur är så har vi i grannbyn en profesionell datorfixare som hjälpte mej och nu är jag med dator igen :-)

Jag började lördagen med att göra mej färdig för att fara och valla med Jack i Viätt. Jag ringde innan avfärd för att kolla att allt gick enligt planerna men fick då höra att vi skulle starta en timme senare. ..jag som var helt ärdig att fara iväg! Men varför inte passa på att ta en entimmesskidtur istället! Jag spände på mej skidorna och utforskade vägen bort till Arksjön via kraftledningen. Inte lika skogligt fin som den längs med skogsvägen men betydligt mindre uppför. Jack studsade runt i djupsnön - bra då är han inte lika het och tokig när vi ska valla får för första gången på ett halvår eller nåt.

När jag vände tillbaka såg jag en brun prick borta i skidspåret. Det var den gamla settern Anthus som kom kämpandes, 13 år gammal!


När vi mötes var han glad att vara ute i på skidtur igen men ack vilken rosslande andhämtning! Stackarn han som alltid sprungit före orkar nu inte ens med när jag spårar i djupsnö.



Tillbaka vid huset igen packade jag in vallhunden och mej och körde iväg till träningen hos uppfödaren Nina Melin i Viätt.

Här till höger ligger Jacks mamma Linn, hans kullsyster Ronja och så Jack och spanar på kullbrorsan Charle som vallar får. Hur han ser ut då ser ni nedan. Nina har också skrivit om träningen och hur vi skötte oss på sin blogg.
Med på träningen var även en valp från Ninas senaste kull som tändes, kul och jättesött med en långbent valp som höll ihop fåren så fint.
Charlie, Jacks kullbrorsa:















8 kommentarer:

Anonym sa...

Det är tragiskt när man ser att gamla trotjänare börjar försvinna.

Längesen jag tittade in här hos dig och det beror mest på att jag tappade bort din länk...sen har jag sökt dig på google...men kommer inte åt länken där heller....men nu är jag här igen.

Torparfrun sa...

Välkommen tillbaka!

mossfolk sa...

Lite sorgligt tycker jag att det är när djuren blir gamla, även om det hör livet till.
Det är faktiskt två som googlat på dig (torparfrun med getterna) och hamnat hos mig...

Anonym sa...

Hej, ser att du har getter och Bordercollie. Jag har hört att getter inte låter sig vallas stämmer det? Själv har jag nyss köpt en 75%-ig BC en helt underbar ZACK. Sen jag hade en BC som inackordering har jag alltid önskat mig en sådan hundarnas RR. Han läste mina tankar:) Det verkar Zack göra också så liten han är.

Torparfrun sa...

oj,oj jag skrev en lång kommentar igår men så gjorde jag nåt fel när jag skulle välja identitet och blev klassad som en spammare och utestängd från hela bloggen resten av kvällen...
Mossfolk: Javisst är det spännande att se vad folk sökt på för att hitta till bloggen! Tyvärr vet jag inte hur jag ska kolla det med denna blogg ännu.

Torparfrun sa...

Skogsfrun: Jo getter är svåra att valla för de tänker mera än får men har man en intelligent och tuff border collie så kan han klara av dem också. Jack låter inga getter vara olydiga och han vågar sätta en get med hornen sänkta på plats.
Border collies är bra vallare just för att de kan läsa tankar hos får, getter och människor...Zack kan nog bli en trevlig kamrat bara du ger honom ett jobb. Annars hittar han på ett själv och det kanske inte är något du gillar.

Unknown sa...

Hahaha...

hur känns det nu Anthus!! Nu är det ombytta roller. Minns dig som unghund och du sprang cirklar runt min Tarzan som då var 13 år.

Tarzan, Greyhounden som var din stora idol :)

/Jörgen

Anonym sa...

Skratta du, jag blev ju omkullrammad av Tarzan när han med två språng kom upp i 100 knyck och sprang rakt in i mej. Nu har jag en border collie som vallar mej...Det är inte lätt att var gammal. /Anthus