fredag 26 september 2008

Säljtur till Höga kusten

Igår åkte jag med Lappmarksbonden på en säljtur igen. Denna gången ner till Höga kusten. Jag följde Ångermanälven ner på morgonen medan dimmorna lättade.
E4:an går otroligt fint vid Höga kusten men det är svårt att fånga hur bergen kastar sig ner i havsdjupet när man kör. I Härnösand var det riktigt lång kö som väntade på potatisbilen.
Lunchpausen tog jag hemma i Monas örtagård, till efterrätt bjöd hon på egenodlade vindruvor.
Sen bar det av uppåt Ångermanälven igen men denna gång på sydsidan.
Det fina vädret höll i sig hela dagen, här säljer Margit och Lasse sin potatis.
När jag i Junsele började köra hemmåt träffade jag denna smarta älgko med två kalvar. Smart att hålla sig inne i samhället under älgjakten! Dessutom hade hon trafikvett nog att vänta med att gå över vägen tills jag stannat och satt på varningsblinkers.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ett härligt inlägg med fantastiska vyer! Hoppas att älgkon klarar sig från jägarens bössa!(Ja, du vet!)
Det är så roligt att läsa om ditt liv där uppe i "permafrosten"!
Det tycks verkligen inte gå någon nöd på dig och alla dessa oerhörd vackra vyer som du visar gör mig nästan knäsvag - jag som älskar de små örtena och dvärbuskarna från högre höjder.

mvh, Anja

Torparfrun sa...

Tack!

Anonym sa...

Herregud va grant du har omkring dig å smarta älgar, om en skulle flytt!