söndag 21 september 2008

Skön höstdag

Redan från första steget ut förstod jag att det skulle bli en härlig dag!
Efter ett nödvändigt innepass i mejeriet kunde jag ösa loss ute. Jag rensade hela getternas natthage från avgnagt sly. Det blev en rejäl hög att såga upp till ved samt en lite mindre att elda upp. En stor skål med de sista bönorna togs in innan frosten definitivt stoppar dem och så plockade jag in ringblommorna som hunnit slå ut för att slippa vänta ett helt år till på att få egen ringblomsolja till hudvården. Rätt så snyggt i ett soligt fönster med betande kossor och älven bakom.

Dessutom hade jag energi kvar till ett behövligt städpass inne också.

2 kommentarer:

Miialainen sa...

varför är ringblomsolja bra för huden?

Torparfrun sa...

Varför?...Den läker småsår på huden, utmärkt att bota röda barnstjärtar med eller egen. Ska visst hjälpa mot solbränna också.
Imflammationer både utvärtes och invärtes kan botas av ringblomma.
Jag häller en fin rapsolja över blommorna och låter burken stå i solen någon vecka. Sedan silar jag oljan och blandar den med bivax i ett vattenbad till en salva. Oljan går också att använda direkt men blir lite kladdigare i hanteringen.