lördag 23 augusti 2008

Hundratals nya husdjur

Jag har gjort en glädjande upptäckt. Min tomma bikupa har blivit med bin igen. En svärm har hittat hit och valt mej till husmor. Jag är bara glad för jag har saknat dem.
Idag skulle jag ge dem vintersocker. Upptäckte då att de vuxit till sig rejält på två veckor så jag konsulterade Lungsjöns biexpertis. Då fick jag råd som jag följde. De stackars bina blev väl helt förvirrade av att först bli flyttade mot ena väggen inne i kupan. Sedan flyttade jag ner hela kupan på en lastpall på marken, ca två meter från deras förra upphöjda ställe. Dessutom vred jag ramarna inne i kupan 90 graders så nu hittar de väl varken hit eller dit. Som tur är så har de en produktiv drottning med feromoner som styr så ordningen återställs. Dessutom så fick de en låda med 9 kg löst socker att smaska på.

Odlingarna har också gett lön för mödan. Titta bara så snygga sockerärter jag fått. Och de var dessutom goda...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men så bra då! Har läst i tidningarna att det är ett bekymmer lite varstans i världen att bina håller på att "ta slut".
Själv har jag inga bikupor, men en massa bin,humlor och fjärilar och grodor och....ja ett riktigt rikt skafferi av vildingar, trots att trädgården inte är en nyttoträdgård.

mvh, Anja

Torparfrun sa...

Bina och humlorna bryr sig inte om vi har någon "nytta" av växterna de befruktar. De är bara ute efter den goda nekatren och det näringsrika pollenet.