fredag 6 juni 2008

De fyrbenta gräsklipparentreprenörerna

Igår ringde grannen bortanför den gräsmatta jag gjort som hage häromdagen och bad om fyrbenta gräsklippare. Jag funderade på hur detta skulle ordnas. Först tänkte jag hon skulle få låna bocken några dagar men sen tog jag dit hela skocken på 50 getter och 30 killingar. Rabatterna hade jag skärmat av med lite elnät utan el i. Jack och jag vallade dit dem. Efter en knapp timmes gräsklippning så tyckte getterna att det var slut och började söka sig annanstans. Jag tog dem till kraftledningsgatan där det fanns gott om smaskigt sly.

Nu har jag dessutom kommit på knepet hur jag kan lugna ner min vallhund. Låt honom få riktigt kniviga uppgifter som att valla hela getskocken förbi en massa fint åkerbete och grannens gård och sly och sen hålla dem kvar på en liten gräsmattsfläck i en timme. Därefter hålla reda på och styra tillbaka getterna till hagen. Sista biten gick Jack bara dit jag sa och hittade inte på en massa extra uppgifter som att plötsligt rusa till andra sidan flocken eller skilja ut den sista geten. Han såg till och med ut som om han bad att detta skulle vara det sista när han tittade på mej.

Idag tyckte min sexåriga dotter att vi skulle göra en tårta. Vi hade ju så mycket att fira. Sverige fyllde år, hennes svenska medborgarskap är fixat (länsstyrelsen gjorde fel när hon föddes och registrerade henne som finsk för att jag är det men glömnde att hon hade en pappa som var svensk) och att hon hade namnsdag som vi inte hann fira för någon vecka sedan.
Tårtan hade en kladdkakebotten som Saga och Klara gjort och garnerad med styvmorsvioler (lite av en Ångermanlandstårta!) och syrén. Flaggan gjorde Klara på dagis i veckan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men vilken fin flagga...lite annorlunda bara :O)

Jack påminner lite om min Bango tydligen. När vi är på agilityplan då vill han gärna ta andra hinder än vad jag visar att han ska ta.
Nu är det hårdträning för han vill gärna tjuvstarta...det får han inte för då hinner inte jag med :O) Så nu tränar jag honom att stanna kvar medans jag går förbi hindrena och larvar mig sen går jag tillbaka och belönar honom att han suttit kvar. Sen går vi därifrån...för tydligen ska han då få in i sitt huvud att det är inte så himla viktigt att hoppa dom där hindrena. Han har helt klart blivit mycket bättre...men än är det en bit kvar tills jag tävlar honom igen.

Miialainen sa...

Va fint med en nationaldags tårta!

Anonym sa...

Först måste jag ge dig en eloge för den rättskrivna rubriken!;))

Min gräsmatta bara krymper! Däremot skulle det finnas jobb åt 'kaffemskinerna';)! utanför staketet i skogen.

Tycker inte även du att det var länge sedan vi hörde från Stellan? Jag är orolig - han rör ju sig i mycket oroliga områden.Känner inte Stellan, men hans bror Peter Korn "känner" jag lite i o m att jag handlar regelbundet hos honom i hans fantastiska, botaniska trädgård.

Tack för din kommentar i min blogg och hoppas att du har lust att titta in fler gånger.

mvh, Anja

Torparfrun sa...

Anja: Stellan rör sig i områden där internet inte är allt för vanligt. Jag var orolig en gång förut men då hade han bara varit ute i bushen. Man kan ju alltid skicka ett sms. Dem brukar han svara snabbt på. Peters trädgård ska visst vara fantstisk men så har han ju en bror som drar hem frön och plantor från hela världen...
Ni andra : Javisst r det fint!