lördag 5 april 2008

Mobilkameratest




Jaha jag trodde jag skulle hålla mej feberfri idag men nu sköt termometern upp i 38 grader igen! Så här ser jag ut då: Bilden visar nog rättvisa trots att Bert i Luleå tycker att kameran på denna mobil är värdelös.




Getterna ser dock starka och friska ut när de rusar iväg till den andra kornutfodringen idag. De får kraftfodret i mjölkningshuset 100 meter från vinterhagen. Där mjölkas och äter de två gånger om dan nu fast jag är för sjuk för att orka ta hand om mjölken. Det krävs bl.a. en rejäl byggstädning innan mejeriet kan tas i bruk igen.

Våren har gjort en riktig framryckning den här veckan när jag legat utslagen. Titta barmarken är framme för första gången. Men några vårtecken i form av gröna små skott hittade jag inte utom det som hållit sig grönt under snön hela vintern.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Inget vårtecken är sämre än något annat och jag kan förstå om du tycker det är skönt med lite barmark.

KRYA PÅ DIG!!

Anonym sa...

Tycker inte du ser sjuk ut, men bestämd;) Dricker ni getmjölk det ska vara så nyttigt. Är det gott?
Det finns så mycket fördomar om get och får så hälften vore nog.

Torparfrun sa...

Tack Gunnel!

Jo jag brukar smaka på getmjölken innan jag ska använda den så några slurkar blir det. Men om man vant sig vid komjölk så smakar den nog lite konstigt. Jag tycker den har drag åt kokosmjölk med den där speciella getsmaken. Barnen eller alla utom den minsta, gillar inte getmjölk, hundarna dricker gärna.
Getkött tycker dock vi vuxna om det är delikat. Tyvärr tror inte svenskar det så alla killingar som inte ska användas till rekryatering slaktas som riktigt små. Det blir dessutom inte så mycket kött på varje get så att spara killingar som köttdjur ger ett kött som måste kunna säljas för över 100 kr per kilo om det ska bli lönsamt.