lördag 25 juli 2009

Torparfrun på Musikfest

Musikhuset i Övik är stället som i min ungdom lärde mej att livekonserter är det bästa sättet att njuta av musik på. I helgen har de musikfest (andra dagen är idag lördag på Sliperiet) för att fira 30-årsjubileum.Jag gjorde en sak som är lite typiskt min galenskap. På dagen stod jag på torget i Härnösand och sålde ost och satte mej sedan i bilen och körde de 12 milen till Övik för att gå på festen på kvällen. Ingen övernattning var planerad och nästa dag klockan 10 skulle jag vara i Härnösand igen. Det som lockade var Öviksbandet April Divine som jag såg när Rockweekend var i Övik med Mustash samt Mimikry som jag lyssnat lite på via nätet och så sist men mest Sator som fortfarande är lika hårt bra som när jag bodde i Umeå och såg tre späda pojkar stå på scen där.
Arragemanget var jättebra och banden var suveräna men publiken gjorde skäl för öknamnet Dövik. Ack så svårflörtade och tama när banden skulle klappas in igen. Inte förän sista låtarna med Mimikry och andra halvan av Sators konsert började de röja som musiken hela tiden uppmanat till.Men jag sket väl i det och hade ösigt roligt ändå!
Ändå var det för första gången i Musikhusets historia som det serverades alkohol! Det är ju en ungdomsgård så jag trodde ända tills jag flyttade från Övik att musiker var nyktra på scenen och att bästa sättet att njuta av musiken var nyktert. Så anser jag fortfarande att det är mest rätt men har insett att detta endast sker i Övik.
Roligt var det dock att se att Musikhuset har en massa ungdomar som gillar musik (de var de och inte garvade musikrävar som till sist vågade låta musiken sprätta ut i lemmarna) och att flera bra band spelat i min gamla hemstad de senaste åren.

Inga kommentarer: