fredag 5 juni 2009

Andra ogräskörden


Jag har ett eget förhållande till ogräsen. När jag sått eller planterat nåt vill jag ju inte att det ska bli utkonkurrerat av ogräs. Men ogräsen kan ju vara vackra (se bara sommargyllen i förra inlägget) eller goda, jag har redan mumsat i mej en massa brännässlor. Dessutom är det alltid bra att ha lite grönmassa att gödsla och täckodla med.

Igår sökte jag reda på en massa nässlor som jag rev sönder och la kring min gräslökrad och libstickorna. Det håller ogräs borta samtidigt som det tillför näring och håller jorden levande. När jag rensade så sparade jag styvmorsviolerna, förgätmigejen och prästkragarna, flyttade nån lite bara. Undrar var jag ska så sockerärterna nu?

Idag lyfte jag på täckduken jag har över persiljesådden. Där växte det frodigt men inte av persilja. Jag skördade svinmållan och fann ett lager hönsarv under. Den senare får växa nån dag till innan jag gör sallad av den men mållan ligger redan i stekpannan för att smörfräsas. Varför inte odla det som själv valt platsen och alltså trivs utmärkt?

Inga kommentarer: