lördag 10 maj 2008

Killingar och skogsfåglar

Fortfarande dimper det ner nyfödda killingar i gethagen. I morse hittade Saga och jag denna sötingen. Nu är det så varmt så geten hade valt att killa utomhus.

Jag står på marknaden i Sollefteå i helgen tillsammans med Hallstabutiken - en tunnbrödsbagarfamilj som valt att öppna en liten specialbutik mittemot Coop konsum i Sollefteå. De säljer min getost och mese i butiken och nu stod vi på samma marknadsplats.

På vägen hem på kvällen är vägen kantad av skogsfågel. Igår såg jag en spelande orre på en åker, idag spelande järpar lite här och där och tjäderhönorna smyger omkring i vägkanten och väntar på den stiligaste tuppen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tveksamt vilken killing* som är sötast här;) och så många för oss rara fåglar du har turen att få se!

Anonym sa...

Orre har jag aldrig sett spelandes i verkilga livet. Däremot hade vi en spelgalen tjädertupp som bodde ett tag hemma hos mina föräldrar. Han låg nedanför trappan så vi vågade knappt gå ut med hunden. Sen satt han i paradisäppelträdet och spelade och spelade. Stor uppståndelse och tidningen kom på besök. Sen försvann han...vart vet vi inte.

Torparfrun sa...

Jo de r söta båda två. Här i skogarna bor dessa fåglar och är man bara ute och kör i gryning och skymning så får man ofta se dem (fast nu var det i fullt dagsljus).
Orrspel brukar vi ha på en åker längre bort i byn, kom bara hit vid soluppgången i denna årstid så får ni se. Men smyg fram med bilen och stig inte ur, öppna bara fönstret.