onsdag 23 april 2008

Vårbilder i skallen

Jag har blivit kameralös men har fångat en massa bilder i huvudet idag.

Den första vårbilden är alla getterna och deras killingar som rymt till den stora stenen på andra sidan vägen tidigt på morgonen. Nu börjar de känna att lite bete skulle sitta fint!

Sen alla killingar som rejsar runt i hagen när getterna sprungit iväg till sin mjölkning.

Min dotter Saga visar vårens första fiskmås som flyger mot en blå himmel...och jag blir så stolt över att 6-åringen kan fågelarten!

Solen värmer och en varm vind smeker kinden och vi är ute och jobbar hela dagen.

Jag skottar ut en del av ströbädden från getterna för att komma åt att stänga en dörr som stått öppen hela vintern. Den rykande blandningen av getbajs, hö och halm lägger vi i en fin bädd som ska bli varmbänk. I år ska jag inte sakna borccoliplant, tidig persilja, dill och annat gott man kan driva upp i den.

I backen där jag krattade fint häromdagen sticker redan små brännässelskott upp -mums!

Vi grillar korv ute på gården och äter vår middag i solen.

Sädesärlan trippar runt på gården.

Getterna ligger i backen i hagen och gonar sig i solen hela eftermiddagen, även killingarna tar det lugnt.

Jag ser små små rödklöverplantor som börjat skjuta skott.

Klara plaskar lycklig runt i vattenpölen med sina nya höga stövlar.

Korna står och stirrar rakt in i jordkällarväggen och det hörs skumma skatljud därifrån. Jag smyger dit och får se en Sparvhök som slagit en Skata. Nu kämpar de mot varandra men sparvhöken verkar ha kommit på en ny avlivningsmetod: dränk den i en lerpöl.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Vilka vårkänslor...
Du fotograferar bra både med kamera och utan. Vi önskar er alla en glad vår,
Cita o Toffa

Anonym sa...

Tack!!
vilka bilder:-)
Ja men ni är duktiga ändå tycker jag och när det fungerar hemma så behöver man inte alltid ha högre mål än så. Dom blir ju äldre och lugnare dessa hundar..
Du skall se en av valparna, Sting ha samma fina ståöron nu som Jack hade när han var 6 veckor men Sting ser ut som en liten fladdermus:-))Jack var/är snygg!
John J, instruktören som var med ville gärna att du kom till honom och tog lektioner i sommar.. Passa på.
Tele nr står på Angervallarnas hemsida under utbildningskommitten. Men han har sen lammning så inte just nu.
Mvh Uppfödaren Nina
www.viattskennel.se

Anonym sa...

Livet på landet; liv och död, arbete och avkoppling. Fin skildring så målande beskrivet att man inte saknar kamerabilder:)

Torparfrun sa...

Tack Gudmor, Nina och Skogsfrun för lovorden - jag blir inspirerad att skriva mera...
Intressant om vallning, Nina. Ska komma ihåg John, han bor väl lite närmare, eller?

Anonym sa...

Inga fotografier men du målar bra bilder med dina ord...så jag kan se allt du beskriver inne i mitt huvud.

Elisabet. sa...

Jag säger som de övriga, säger hon med bruten handled ...