söndag 23 mars 2008

Killing förlöst

I morse låg en ungget kvar vid höhäcken när jag kom med hö. "Här blir du nertrampad" sa jag och flyttade på henne. Då bräkte det ur rumpan på henne och där stack ett killinghuvud ut. Jag delade ut höet och ströade åt korna men när jag kom tillbaka var killingen i samma läge. Nu hade den dessutom fått en massa skräp i munnen. Jag rensade munnen och drog ut den. Ena frambenet hade hamnat bakåt så det var väl skuldran som hade fastnat. Sen vände jag på unggeten så den skulle fatta att den blivit mamma och lämnade de två ifred.
Gick tillbaka med kameran och en blöt trasa efter en kvart ifall jag skulle behöva tvätta killingen. Detta skötte dock den nyblivna modern så väl och killingen stod nu på benen. Skönt!


Tog lite kort på den stolte fadern och visst syns det att de är släkt! Farmor fick lite gratulationer också men mormodern gömde sig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till killingen:) Vad är det för ras på era gettter. Svensk lantras? Såg underbara stora vita getter i Norge för många år sedan.

Torparfrun sa...

Ja, svensk lantras. Mina getter är både vita, gråa, bruna och svarta.
Nu i veckan lär det spruta ut ganska många killingar, jag har väl 40 getter kvar som ska killa.

Anonym sa...

Härligt att det gick bra. Stilig pappa må jag säga